تاکید بر استفاده از ظرفیتهای جامعه عشایری برای توسعه منطقه ها نمونه گردشگری

به گزارش وبلاگ ساده، ایلنا/ براساس خبرهای بدست آمده، تاکید بر استفاده از ظرفیتهای جامعه عشایری برای توسعه منطقه ها نمونه گردشگری صورت پذیرفت.

تاکید بر استفاده از ظرفیتهای جامعه عشایری برای توسعه منطقه ها نمونه گردشگری

احمد تجری (مدیرکل دفتر سرمایه گذاری، زیرساخت و منطقه ها نمونه توریستی) با اشاره به آنکه در منطقه ها نمونه توریستی به علت واگذاری ها و ساخت و سازهای انجام شده با مسائل زیادی روبرو هستیم، گفت: بسیاری از این مسائل فرابخشی و بین دستگاهی است. این مسائل شناسایی شده اند و درصدد برطرف آن هستیم البته بعضی از این مسائل قابل حل هستند و بعضی دیگر دارای پیچیدگی هایی هستند که زمان بیشتری برای برطرف آن احتیاج است.

به گفته او، بطور کلی دو رویکرد اصلی در ایجاد منطقه ها نمونه توریستی براساس الگوهای توسعه ای وجود دارد؛ اول، ایجاد منطقه ها نمونه در بخش هایی که به علت وجود شمار زیاد توریست کمبود تاسیسات خدماتی رفاهی مشاهده می گردد و دوم راهنمایی سرمایه گذاران به منطقه ها دارای جاذبه و پتانسیل بویژه منطقه ها کمتر پیشرفته که ناشناخته مانده و با ایجاد امکانات سعی در شناساندن و توسعه منطقه ای و توسعه مالی و اجتماعی برای جامعه محلی و میزبان خواهد داشت.

تجری اعلام نمود: منطقه ها نمونه با برند نمودن بخش های توریستی به عنوان پتانسیل درآمدزا نقش موثری در خروج از اقتصاد تک محصولی دارد به همین علت بسیاری از مدیران و برنامه ریزان محلی، منطقه ای و ملی برای توسعه توریستی برنامه ریزی و کوشش می کنند و به عبارتی دیگر به مکانهای توریستی به عنوان ظرفیت های درآمدزا که نقش و جایگاه ویژه ای در توسعه منطقه ها جغرافیایی دارند و سرمایه گذاری در آنها می تواند به عنوان ابزار کارآمد در جهت رشد و توسعه همه جانبه جوامع میزبان یاری نماید، توجه دارند.

مدیرکل دفتر سرمایه گذاری، زیرساخت و منطقه ها نمونه توریستی ادامه داد: بعلاوه با توجه به اینکه منطقه ها نمونه منطقه های هستند که در طرح های توسعه و عمران منطقه ای، ناحیه ای و جامع تصویب شده و دارای محدوده و مساحت مشخص هستند و در جوار و یا محدوده جاذبه های تاریخی، فرهنگی، مذهبی، طبیعی یا مکانهایی که پتانسیل ایجاد تاسیسات توریستی را دارند، می توانند در تاثیر چشمگیری در توسعه توریستی داشته باشند. تا به امروز بالغ بر 12 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در منطقه ها نمونه توریستی انجام شده و اشتغال بیش از 4 هزار نفر با ایجاد و بهره برداری از این منطقه ها انجام شده است.

او با اشاره به آنکه یکی از مهمترین محورهای توسعه منطقه ها و اولویت ها توجه به منطقه ها محروم بوده که بخشی از عشایر نیز جامعه هدف این منطقه ها محسوب می شوند، درخصوص تاثیری که منطقه ها نمونه توریستی در رشد بخش عشایری داشته، گفت: در بعضی از منطقه ها نمونه مانند برم فرهاد استان فارس و بخشی از طرح منطقه نمونه توریستی دامنه شمالی الوند اختصاص به فضاهای عشایری و جاذبه های مربوط به آنها داشته که این امر به سبب توجه ویژه به عشایر کشور است.

در بسیاری از منطقه ها نمونه ای که در محورهای مواصلاتی و در محورهای تحت تردد و زندگی عشایر واقع می شوند، استفاده از ظرفیت های جامعه عشایری از قبیل نمایشگاه صنایع دستی، فروش تولیدات و محصولات محلی و توریستی کشاورزی بازدید از تور عشایری از جمله مقوله های اثربخش منطقه ها نمونه در توسعه منطقه ها عشایری است. از سویی ضرورت دارد برای اینکه از ظرفیت های این جامعه استفاده بهینه گردد و با توجه به ماهیت ماده 8 قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و توریستی که اشاره به ایجاد منطقه ها نمونه توریستی با اولویت منطقه ها کمتر پیشرفته و محروم دارد، از ظرفیت های دستگاه های مربوطه مانند سازمان منطقه ها عشایری، سازمان تعاون و… برای بهبود این شرایط استفاده بهینه صورت گیرد.

تجری یادآور شد: بعلاوه ایجاد نمایشگاه های فصلی و ظرفیت سازی برای سرمایه گذاری های موقت متناسب با شرایط جامعه عشایری می تواند نقش پررنگی برای توسعه بیشتر این منطقه ها داشته باشد.

منبع: همگردی

به "تاکید بر استفاده از ظرفیتهای جامعه عشایری برای توسعه منطقه ها نمونه گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید بر استفاده از ظرفیتهای جامعه عشایری برای توسعه منطقه ها نمونه گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید