خبرنگاران کرونا در اروپا؛ ادامه واکسیناسیون همزمان با کاهش محدودیت ها

به گزارش وبلاگ ساده، تهران - خبرنگاران - منحنی شیوع ویروس کرونا در نمودارهای آمار ابتلا در هند و کشورهای آمریکای لاتین همچنان سیر صعودی را نشان می دهد اما واکسیناسیون گسترده علیه بیماری کووید-19، به شماری از کشورهای اروپایی جرات داده تا در راستا کاهش محدودیت های کرونایی گام بردارند.

خبرنگاران کرونا در اروپا؛ ادامه واکسیناسیون همزمان با کاهش محدودیت ها

به گزارش وبلاگ ساده، بر اساس داده های تارنمای آماری وردومیترز، تا امروز 21 اردیبهشت (11 می) از مجموع بیش از 159 میلیون و 611 هزار بیمار مبتلا به کووید-19 در دنیا، بیش از 45 میلیون و 569 هزار مورد آن از اروپا گزارش شده است. همچنین سهم کشورهای قاره سبز از جانباختگان کرونا در دنیا بیش از یک میلیون و 37 هزار نفر است.

فرانسه، روسیه، انگلیس، ایتالیا، اسپانیا و آلمان به ترتیب با ثبت بیش از پنج میلیون و 780 هزار، چهار میلیون و 888 هزار، چهار میلیون و 437 هزار، چهار میلیون و 116 هزار، سه میلیون و 581 هزار و سه میلیون و 535 هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در صندلی شش کشور نخست اروپایی درگیر قرار دارند.

همچنین تا کنون بیش از 106 هزار مورد فوت در اثر ابتلا به ویروس کرونا در فرانسه، بیش از 127 هزار مورد در انگلیس، بیش از 123 هزار مورد در ایتالیا، بیش از 113 هزار مورد در روسیه، بیش از 85 هزار مورد فوت در آلمان و بیش از 78 هزار مورد فوت بیمار کرونایی در اسپانیا گزارش شده است.

شرایط واکسیناسیون علیه کووید-19

بر اساس تارنمای Our world in data از 27 دسامبر (هفتم دی ماه) و شروع برنامه واکسیناسیون کووید-19 در اتحادیه اروپا تا نهم می (19 اردیبهشت) شمار بیشترین افرادی که دوز نخست یا هر دو دوز واکسن را در قاره اروپا دریافت نموده اند به ترتیب در کشورهای انگلیس، مجارستان، آلمان، صربستان، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و روسیه گزارش شده است.

برنامه واکسیناسیون اروپا علیه ویروس کرونا در تاریخ سوم می (13 اردیبهشت) به اوج خود رسید. به طوری که بر اساس داده های این تارنمای آماری اعلام شد، یک نفر از هر چهار شهروند کشورهای عضو اتحادیه اروپا، دست کم دوز نخست واکسن را دریافت نموده است.

کمیسیون اروپا تا امروز به چهار واکسن فایزر-بیون تک، جانسِن از شرکت جانسون اند جانسون، مودرنا و آسترازنکا چراغ سبز نشان داده است. با این حال تزریق دو واکسن جانسِن و آسترازنکا از نیمه اول آوریل (فروردین) به دلیل گزارش مواردی از عوارض از جمله لخته خون در افراد دریافت نماینده به حالت تعلیق در آمده است.

اروپا که از شروع برنامه ریزی ها برای پیشبرد طرح های واکسیناسیون به تامین واکسن آسترازنکا امیدوار بود اما بی اعتمادی به این شرکت سبب شده تا اتحادیه اروپا اکنون به فایزر متکی گردد.

به دنبال کشمکش های فراوان اروپا و شرکت دارویی فراوری واکسن آسترازنکا، تیری بِرِتون کمیساریای اروپا در بازار داخلی سرانجام گفت که قاره سبز قرارداد خرید واکسن از این شرکت انگلیسی- سوئدی را از ماه ژوئن (خرداد) تمدید نخواهد کرد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در تارنمای یونیسف، اتحادیه اروپا برای هر دوز واکسن علیه کرونا از شرکت های فراوریی مختلف، بین شش تا 9 یورو می پردازد. با این حال توافق با شرکت جانسِن به ازای خرید هر دوز واکسن، 7.14 یورو در مقایسه با آمریکا که برای همین واکسن 8.40 یورو می پردازد، قرارداد سودمندتری است.

در انگلیس تا کنون 26.3 درصد از جمعیت این کشور هر دو دوز واکسن و 52.1 درصد شهروندان دوز نخست (بیش از 35 میلیون نفر از جمعیت 68 میلیون نفری انگلیس) را دریافت نموده اند.

در آلمان تا کنون 9.4 درصد از جمعیت این کشور هر دو دوز واکسن و 32.7 درصد شهروندان دوز نخست را دریافت نموده اند.

در اسپانیا تا کنون 13.1 درصد از جمعیت این کشور (بیش از شش میلیون نفر)، هر دو دوز واکسن و 29.1 درصد شهروندان (حدود 13 میلیون و 700 هزار نفر) دوز نخست را دریافت نموده اند. در اسپانیا 4.34 درصد افراد بالای 16 سال، دوز نخست واکسن و 15.5 درصد دوز کامل را تزریق نموده اند.

در ایتالیا تا کنون 12.24 درصد از جمعیت این کشور هر دو دوز واکسن و 27.82 درصد شهروندان دوز نخست را دریافت نموده اند.

در فرانسه تا کنون 11.49 درصد از جمعیت این کشور هر دو دوز واکسن و 25.96 درصد شهروندان دوز نخست را دریافت نموده اند.

شرایط محدودیت ها و تدابیر کرونایی

به گزارش تارنمای شبکه تلویزیونی آرتی وی ای (rtve.es) ایالت های اسپانیا به جز ناواررا، والنسیا و جزایر بالئارس پس از 9 ماه شرایط هشدار در این کشور، نهم می (19 اردیبهشت) سرانجام محدودیت ها را کنار گذاشته و به مقررات منع رفت وآمد منطقه ای و محدودیت تجمع ها سرانجام دادند.

بر اساس اعلام دولت انگلیس مرحله سوم کاهش محدودیت های کرونایی از 17 می (27 اردیبهشت) در این کشور کلید خواهد خورد.به این ترتیب رستوران ها اجازه خواهند داشت تا از مشتریان در فضای داخلی پذیرایی نمایند و شهروندان می توانند در مکان های بسته تا حداکثر شش نفر با هم ملاقات نمایند.

ژان کاستکس نخست وزیر فرانسه شامگاه گذشته در گفت و گو با روزنامه فرانسوی لوپریززین، جزئیات برنامه برطرف قرنطینه، کاهش محدودیت های کرونایی و بازگشایی بسیاری از کسب و کارها از جمله رستوران ها، مراکز فرهنگی و ورزشی را طی سه مرحله در 19 مه (29 اردیبهشت)، 9 ژوئن (19 خرداد) و 30 ژوئن (9 تیر) گفت.

روزنامه فرانسوی لوموند نوشت: این درحالی است که متخصصان و مقامات بهداشتی فرانسه درمورد برطرف قرنطینه عجولانه هشدار داده و خواهان واکسینه شدن حداقل 35 میلیون فرانسوی (دوسوم جمعیت) برای بازگشایی مشاغل و کاهش محدودیت های کرونایی شدند.

به نوشته یورونیوز، در آلمان بیش از 7 میلیون نفری که تا به امروز هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت نموده اند از روز یکشنبه از رعایت بسیاری مقررات کرونایی معاف هستند. این افراد برای مثال می توانند بدون ارائه تست منفی کرونا وارد فروشگاه ها یا اماکن دیگر بشوند. کاری که برای باقی مردم بدون داشتن نتیجه منفی تست کووید مجاز نیست.

ابتلای هورست زیهوفر وزیر کشور آلمان به بیماری کووید-19 به رغم دریافت واکسن فایزر نیز از اخیار کرونایی جالب توجه رسانه های آلمانی در ساعات اخیر بود.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران کرونا در اروپا؛ ادامه واکسیناسیون همزمان با کاهش محدودیت ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا در اروپا؛ ادامه واکسیناسیون همزمان با کاهش محدودیت ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید