سکته سفر در تعطیلات کرونا

به گزارش وبلاگ ساده، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور آمار تردد مسافران در ایام محدودیت های کرونایی را منتشر کرد که براساس آن سفر در تعطیلات کرونا در حالت سکته قرار گرفت، اما متوقف نشد و استان های شمالی با بیشترین میزان کاهش تردد در ورود و خروج مسافر در قرنطینه 15 روزه همراه بوده اند.

سکته سفر در تعطیلات کرونا

به گزارش جهانی اقتصاد، پس از اوج چشمگیر همه گیری کووید-19 در سراسر کشور و در شرایط قرمز قرار دریافت تمامی استان های کشور، ستاد مدیریت مبارزه با کرونا به منظور کاهش شیوع کرونا با ایجاد محدودیت ها، تردد بین استان ها را ممنوع اعلام کرد و افراد از قرنطینه خانگی که در ایام نوروز لحاظ شده بود در حالت قرنطینه استانی قرار دریافتد.

با توجه به اینکه تا پیش از این با اعمال تعطیلات کرونایی خانوار ها شرایط و آمادگی سفر بین استانی را فراهم می کردند با اجرای محدودیت های جدید و قرنطینه 15 روزه سفر که با جرایم سنگینی همراه بوده سفر خانوار ها به ویژه سفر های تفریحی با فرایند کاهشی تردد بین استانی روبرو شده است.

بررسی ها نشان می دهد باتوجه به این قرنطینه 15 روزه، تردد بین استانی با فرایند کاهشی 34 درصدی در مقایسه با دو هفته پیش از اعمال محدودیت ها همراه بوده است که عمده دلیل آن حذف سفر های تفریحی در روز های اعمال محدودیت ها بوده است. براساس اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در ایام محدودیت سفر، متوسط تردد روزانه بین استانی معادل یک میلیون و 52 هزار وسیله نقلیه بوده که در مقایسه با سال گذشته کاهش 36 درصدی داشته است.

آمار های ارائه شده این سازمان نشان می دهد که تعداد تردد روزانه تا پیش از شروع محدودیت ها و همچنین در مقایسه با سال گذشته به طور میانگین حدود 6/ 1 میلیون تردد بوده است که این امر نشان دهنده کاهش سفر بین استانی در ایام محدودیت های کرونایی است که بازار گردشگری را در حالت سکته قرار داده است، اما به توقف کامل سفر منجر نشد.

این سازمان همچنین آمار های مجموع تردد وسایل نقلیه بین استانی طی دو هفته محدودیت سفر را اعلام کرد که براساس آن در کل کشور حدود 7/ 14 میلیون تردد بین استانی اجرا شده که با توجه به رفت و برگشت این خودرو ها بیش از 5/ 7 میلیون خانوار در این قرنطینه 15 روزه سفر بین استانی داشته اند.

براساس این آمار ها دو استان گردشگرپذیر شاقتصادی یعنی مازندران و گیلان با بیشترین کاهش مجموع تردد ورود و خروج به استان روبرو شده اند که نسبت به دو هفته پیش از اعمال محدودیت های سفر به ترتیب با کاهش 53 درصد و 49 درصد همراه بوده اند که به صورت میانگین حدود 600 هزار خانوار به این دو استان شاقتصادی سفر کرده اند.

استان های قم، قزوین و گلستان نیز که یکی از پرترددترین استان های کشور به شمار می آیند در قرنطینه 15 روزه سفر بین استانی با کاهش تردد ورود و خروج نسبت به دوهفته پیش از اعمال محدودیت ها همراه بوده اند که این رقم کاهشی به ترتیب منفی 46 درصد، منفی 44 درصد و منفی 41 درصد بوده است که در مجموع نزدیک به 6/ 1 میلیون خانوار در دو هفته تعطیلات کرونایی در این سه استان تردد داشته اند.

با توجه به اعمال محدودیت های سفر بین استانی با دستور ستاد مدیریت مبارزه با کرونا اگرچه با کاهش چشمگیر تردد خانوار ها همراه بوده است و بازار سفر تفریحی را در حالت سکته قرار داد، اما انتظار می رفت که این فرایند کاهشی شدت بیشتری داشته باشد و به کاهش بیش از 70 درصدی برسد.

اگرچه به منظور کاهش شیوع کرونا و پیشگیری از اوج گیری مجدد کووید-19 در کشور با ادامه فرایند محدودیت های تردد بین استانی می توان این فرایند کاهشی سفر به ویژه سفر های تفریحی را افزایش داد، اما باتوجه به آسیب حداکثری بر بازار گردشگری و تجربه پیروز دیگر کشور ها در بازیابی و ارتقای گردشگری داخلی می توان با بهره وری از دو روش سفر های محتاطانه را رونق بخشید و امکان احیای بازار گردشگری را که منجر به تعطیلی بسیاری از مشاغل و در معرض خطر قرار دادن اشتغال در این بخش شده است، به وجود آورد.

بحران کرونا در کشور بیشترین آسیب را بر بخش گردشگری و صنایع دستی وارد کرده و ایجاد محدودیت ها این بازار را در شرایط کمای اقتصادی و اشتغال قرار داده است. بر این اساس متولیان گردشگری با همکاری ستاد مبارزه با کرونا و دیگر سازمان ها و نهاد های مرتبط می توانند با اعمال رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی با توجه به تجربه دیگر کشور ها در احیای گردشگری، ابتدا می توان افراد را به سفر های کوتاه درون استانی تشویق کرد و دیگر آنکه با توجه به تغییر ذائقه سفر گردشگران در دوران کرونا به سوی طبیعت گردی و در فضای باز و بکر می توان به رونق گردشگری روستایی، گردشگری کشاورزی و سفر با خانه های متحرک (کمپر و کاروان) پرداخت که نه تنها امکان سفر را برای خانوار ها فراهم می کند، بلکه به احیا و رونق بازار گردشگری محلی و درآمدزایی و اشتغال در جوامع بومی و محلی منجر می شود.

در کشور های آسیای شرقی همچون ژاپن، چین و تایلند که در زمره کشور های گردشگرپذیر جهان محسوب می شوند که درآمد های دریافتی از این محل تاثیر گسترده ای بر رشد اقتصادی این کشور ها دارد و با توجه به رکود گردشگری بین المللی به دلیل اعمال محدودیت های سفر و وارد آمدن خسارت های گسترده بر این بازار به منظور جبران خسارت ها و احیای گردشگری اقدام به تشویق و ترویج سفر های داخلی کرده و به منظور جذب شهفرایندان خود به سفر های داخلی تسهیلات بسیاری را هم برای شهفرایندان و هم برای فعالان این عرصه فراهم کرده اند و از توقف کامل سفر جلوگیری کرده اند.

در ایران نیز اگرچه اعمال محدودیت ها امری لازم و ضروری است، اما با بهره گیری از تجربیات سایر کشور ها و برنامه ریزی مسوولانه و همکاری تمامی نهاد های دولتی مرتبط در این عرصه و بخش خصوصی می توان امکان سفر های امن با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در دامان طبیعت و روستا ها را فراهم کرد و به جبران حداقلی خسارت های وارد شده بر بازار گردشگری به ویژه بازار گردشگری داخلی و محلی پرداخت.

منبع: فرارو

به "سکته سفر در تعطیلات کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سکته سفر در تعطیلات کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید