نوترین جزئیات از سویه نو کرونا؛منشأ اُمیکرون حیوان است یا انسان؟

به گزارش وبلاگ ساده، خبرگزاری خبرنگاران-سازمان جهانی بهداشت و سایر دانشمندان خاطرنشان می نمایند برای دادن حکم قطعی درباره سویه نو ویروس کرونا یعنی اُمیکرون هنوز زود است.

نوترین جزئیات از سویه نو کرونا؛منشأ اُمیکرون حیوان است یا انسان؟

به گزارش خبرگزاری وبلاگ ساده، سازمان دنیای بهداشت (WHO) در روز 5 آذر 1400 طی جلسه ای در ژنو با انتشار بیانیه ای رسما واریانت B.1.1529 را با نام اُمیکرون (Omicron Variant) معرفی کرد و این واریانت نو در رده های نگران نماینده (Variant of Concern) در کنار واریانت آلفا، بتا، دلتا و گاما قرار داد. سویه نو در حالی شیوع پیدا نموده که هنوز اطلاعات نهایی درباره آن در دسترس نیست و سازمان دنیای بهداشت زمان خواسته تا بتواند داده های موثق دراختیار افراد بگذارد. در این گزارش به نوترین تحقیقات و داده هایی که از سویه امیکرون به دست آمده می پردازیم:

شناسایی امیکرون در دست کم 30 کشور

نوع امیکرون که اکنون در جنوب آفریقا توسعه یافته و در بیش از 30 کشور و منطقه دیگر شناسایی شده است، این نگرانی را ایجاد نموده که می تواند به طور قابل توجهی اثربخشی واکسن ها علیه کووید 19 را تضعیف کند. با این حال، در حالی که دانشمندان برای درک عواقب کامل این سویه در کوشش هستند، بعضی بعلاوه می رسند که آیا این نسخه نو کروناویروس ممکن است باعث بیماری خفیف تری نسبت به نسخه های قبلی خود شود یا خیر.

داده ها چه چیزی را نشان می دهند؟

بر اساس گزارش مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری، داده های جمع آوری شده در میان 70 مورد گزارش شده در اروپا که شامل اطلاعاتی درباره شدت بیماری بود، نشان داد، نیمی از بیماران هیچ علامتی نداشتند و نیمی از آنها علائم خفیف داشتند. هیچ موردی از بیماری شدید، بستری شدن در بیمارستان یا مرگ وجود نداشت. با این حال، آژانس اروپایی گفت که برای ارزیابی دقیق عوارض بیماری به داده هایی در خصوص صدها مورد احتیاج دارد که شرایط حدودی را تخمین می زند؛ این فرایند نیز ممکن است چندین هفته طول بکشد.

علاوه بر این، بیشتر موارد شناسایی شده در اروپا تا به امروز در افراد جوان تری بوده است که به طور کامل واکسینه شده اند و این باعث می شود که آنها کمتر دچار بیماری شدید شوند. در آفریقای جنوبی، جایی که تعداد روزانه موارد گزارش شده کووید 19 در روز چهارشنبه دو برابر شد و به 8561 نفر رسید، علائم برای بیمارانی که مجدداً آلوده شده اند و کسانی که پس از واکسیناسیون آلوده شده اند خفیف به نظر می رسد. کارلوس دل ریو، کارشناس بیماری های عفونی در دانشگاه اموری می گوید: بعضی شواهد از آفریقای جنوبی نشان می دهد این سویه ممکن است در واقع باعث بیماری خفیف تری شود، اما بسیار از بیماران افراد جوان بوده اند.

اثر امیکرون در بدن چیست؟

همانطور که قبلا گفته شد، 32 جهش در واریانت امیکرون مربوط به پروتئین اسپایک، بخش اتصال ویروس به سلول بدن است. اگر جهش ها به صورتی باشد که ویروس بتواند راحت تر به سلول متصل شود، می تواند راحت تر شیوع پیدا کند. از طرفی اگر اسپایک ها طوری تغییر نموده باشد که ویروس بتواند از ایمنی قبلی ایجاد شده در بدن به دور باشد، زمان بیشتری برای توسعه در بدن دارد.جهش به معنی تغییر در کد ژنتیکی ویروس است که ویروس می تواند از این طریق دستگاه ایمنی بدن افراد را بهتر دور بزند

آیا امیکرون نسخه ضعیف ویروس کرونا است؟

در حالی که داده های مربوط به ماورد نو ابتلا به ویروس کرونا همچنان در حال افزایش است، دانشمندان در حال اجرا مطالعات آزمایشگاهی برای رمزگشایی امیکرون هستند. محققان در آنالیز های اخیر خود دریافتند، سویه امیکرون ویروس کرونا، احتمالا حداقل یکی از جهش های خود را با برداشتن قطعه کوچک مواد ژنتیکی از یک ویروس دیگر(ویروس عامل سرماخوردگی) موجود در سلول های آلوده مشابه به دست آورده است.

این توالی ژنتیکی در نسخه های قبلی ویروس کرونا به نام SARS-CoV-2 دیده نمی شود، اما در بسیاری از ویروس های دیگر از جمله ویروس هایی که باعث سرماخوردگی می شوند و بعلاوه در ژنوم انسان در همه جا وجود دارد. ونکی سوندارارجان، از شرکت تجزیه وتحلیل داده nference، مستقر در ماساچوست ایالات متحده می گوید: سویه امیکرون ممکن است خود را انسانی تر جلوه دهد، که به آن یاری می نماید از حمله سیستم ایمنی انسان دوری کند.

این می تواند به این معنی باشد که ویروس راحت تر منتقل می شود، در حالی که فقط باعث بیماری خفیف یا بدون علامت می شود. دانشمندان هنوز نمی دانند آیا امیکرون نسبت به انواع دیگر عفونی تر است، آیا باعث بیماری شدیدتر می شود یا اینکه به عنوان شایع ترین نوع از دلتا پیشی خواهد گرفت. ممکن است چندین هفته طول بکشد تا پاسخ این سوالات روشن شود.

آیا امیکرون می تواند بر مصونیت در برابر واکسن یا عفونت غلبه کند؟

به گفته مجله علمی نیچر، افزایش سریع موارد امیکرون در آفریقای جنوبی می تواند به علت توانایی آن در آلوده کردن افرادی باشد که واکسینه شده یا از انواع دیگر جهش های ویروس کرونا بهبود یافته اند. محققان در سرتاسر دنیا هنوز در حال کار بر روی میزان گیری این موضوع هستند که نوع امیکرون چقدر می تواند از پاسخ ایمنی فرار کند. به گفته نیچر، سطوح میانه آنتی بادی های خنثی نماینده ممکن است افراد را از بیماری های شدید ناشی از کووید 19 محافظت کند.

آیا امیکرون به نوع غالب تبدیل خواهد شد؟

سامیت چاندا، محقق بیماری های عفونی در بخش تحقیقات ایمونولوژی و میکروبیولوژی اسکریپس در سن دیگو، می گوید: اگر این سویه غالب شود، اما باعث بیماری خفیف تر شود، می تواند نقطه عطفی باشد تا ویروس در نهایت به یک تهدید فصلی مانند آنفولانزا تبدیل شود. آژانس بهداشت عمومی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه بیان کرد که نوع امیکرون می تواند مسئول بیش از نیمی از کل عفونت های کووید 19 در اروپا ظرف چند ماه باشد.

اگرچه هنوز معین نیست که واکسن ها و تزریق های تقویت نماینده تا چه حد در برابر نوع آن موثر خواهند بود، پل بینیاسز، ویروس شناس در دانشگاه راکفلر در شهر نیویورک، و تیمش قبلاً شواهدی پیدا نموده اند که نشان می دهد افرادی که مکرراً در معرض کووید 19 قرار گرفته اند، به صورت خفیف به این سویه مبتلا می شوند.

بینیاسز در سپتامبر 2021 در مقاله نیچر گفت: پروتئین اسپایک، چه به وسیله عفونت و چه به وسیله تزریق واکسن تقویت نماینده، به احتمال زیاد دارای فعالیت خنثی نماینده علیه امیکرون است. در حالی که تحقیقات در خصوص این سویه در حال اجرا است، کارشناسان بیماری می گویند که مردم باید با دریافت واکسن های اولیه یا واکسن های تقویتی و بعلاوه پوشیدن ماسک در محیط های سرپوشیده یا شلوغ، تهویه اتاق ها و شستن دست ها مراقب انتقال ویروس باشند.

منشأ اُمیکرون حیوان است یا انسان؟

جهش های عجیب سویه اُمیکرون باعث شده پژوهشگران آمریکایی و انگلیسی به آنالیز این موضوع بپردازند که این سویه از حیوان نشات می گیرد یا انسان منشأ آن است.

به گزارش بیزینس اینسایدر، اُمیکرون (Omicron) حتی برای دانشمندانی که سویه های کروناویروس را آنالیز می نمایند، عجیب به نظر می رسد.

اُمیکرون از حدود سه هفته پیش که برای نخستین بار در کشور بوتسوانا شناسایی شد، در تقریبا 30 کشور توسعه یافته است. دانشمندان در کوشش هستند تا به درک تعداد جهش های نگران نماینده ای بپردازند که می توانند اُمیکرون را نسبت به دلتا قابل انتقال تر نمایند، تاثیر واکسن ها را کاهش دهند یا به بروز بیماری های شدیدتر منجر شوند.

اُمیکرون به سایر انواع شایع کروناویروس مانند آلفا یا دلتا شبیه نیست و بسیاری از جهش های عجیب آن، پیشتر در انواع دیگر مشاهده نشده بود. دانشمندان تخمین می زنند که قدمت نزدیکترین اجداد اُمیکرون به اواسط سال 2020 باز می شود

اندرو رید(Andrew Read)، پژوهشگر دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا(PSU) که تکامل بیماری های عفونی را آنالیز می نماید، گفت: اُمیکرون، پسر یا دختر دلتا نیست. این سویه پیشتر از اصل و نسب بشری منشعب شده؛ بنابراین برای مدتی در جایی بوده است. بنابراین باید دید که آن منشأ کجاست؟ آیا یک شخص بوده است یا یک حیوان؟ جمعیتی از حیوانات یا جمعیتی از مردم که از آنها به درستی نمونه برداری نشده است؟

یکی از امیدوارنماینده ترین نظریات این است که اُمیکرون در یک میزبان مبتلا به نقص ایمنی ظاهر شده است؛ مانند فردی که عفونت HIV درمان نشده داشته باشد. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، منشأ متداولی برای جهش هستند زیرا بدن آنها اغلب درگیر پاکسازی ویروس ها است و این موضوع به عامل بیماری زا امکان می دهد تا ماه ها تکثیر شود.

چریتی دین(Charity Dean)، یکی از مقامات سابق دپارتمان بهداشت عمومی کالیفرنیا(CDPH) گفت: شاید این نظریه شرح دهد که چرا اُمیکرون حاوی چنین ترکیبی از جهش های عجیب و غریب است.

وی اضافه کرد: اُمیکرون به احتمال زیاد باید نتیجه تکامل مولکولی مداوم در یک میزبان باشد که به جمعیت وارد شده است.

در هر حال، بعضی از دانشمندان حاضر نیستند ایده توسعه اُمیکرون در یک گونه حیوانی را رد نمایند. رابرت گری(Robert Garry)، استاد میکروبیولوژی و ایمن شناسی در دانشکده پزشکی دانشگاه تولین(Tulane University) باور دارد که اُمیکرون، حامل چندین جهش کلیدی است که می توانند به ویروس در آلوده کردن جوندگان یاری نمایند.

مارتین هیبرد(Martin Hibberd)، استاد بیماری های عفونی نوظهور در دانشگاه لندن(University of London) گفت: ویروس ممکن است به حیوانات وحشی منتقل شده باشد و ما مدتی آن را ندیده باشیم و سپس، دوباره بازگشته باشد. با وجود این، ما شواهد زیادی در خصوص آن نداریم.

منشا اُمیکرون حیوان است یا انسان؟

هیبرد ادامه داد: نمی دانم چرا ابتلا به این ویروس در یک حیوان، ساده تر از انسان است. ما در اروپا، مواردی از ابتلای راسو را دیدیم و نگران انواعی بودیم که به واسطه شیوع در راسوها به انسان منتقل شوند اما این موضوع نهایتا ثابت نشد.

با وجود این، نظریه حیوانی ممکن است به شرح این که چرا دانشمندان نخستین مورد اُمیکرون را در 9 نوامبر شناسایی کردند، یاری کند. اگر اُمیکرون در کمین حیوانات بود، تشخیص آن بسیار سخت می شد.

بیمار صفر

رید گفت: اگر ما اُمیکرون را در یک جمعیت از حیات وحش پیدا کنیم، بدیهی است که مدرک محسوب خواهد شد اما شیوع مداوم این نوع، احتمال سرایت آن به گونه های جانوری را افزایش می دهد، در صورتی که پیشتر چنین نشده است. این بدان معناست که یک دریچه باریک وجود دارد تا نشان دهد که آیا حیوانات واقعا میزبان اصلی هستند یا خیر.

هیبرد در خصوص دانشمندانی که پیرامون این گونه از حیوانات وحشی بیش از میزان نمونه برداری انجام می دهند، ابراز نگرانی کرد زیرا تعامل ما با آنها، احتمال ظهور عوامل نو بیماری زا را افزایش می دهد.

هیبرد گفت: من نمی خواهم مردم در پی خفاش ها بفرایند زیرا ممکن است بیشتر از حل کردن مشکل، مسائل نوی را ایجاد نمایند. اگر اکنون اُمیکرون را در یک انسان مبتلا به نقص ایمنی پیدا کنیم، نمی دانیم که آیا بیمار صفر است یا خیر.

بیمار صفر(Patient Zero)، به نخستین انسان بیماری گفته می شود که به بیماری ویروسی یا میکروبی آلوده شده باشد.

بدین ترتیب، دانشمندان با توجه به کمبود اطلاعات باید برترین حدس های خود را آنالیز نمایند.

هشدار دانشمندان : اومیکرون را جدی بگیرید

هنوز دنیایان از محدودیت ها و گرفتاری های ناشی از سویه های مختلف کرونا رها نشده اند که سر و کله اومیکرون هم پیدا شد.

هشدار دانشمندان : اومیکرون را جدی بگیریدبه گزارش سرویس بین الملل­ ­­خبرگزاری صدا و سیما؛ قدرت انتقال گسترده اومیکرون نگرانی های زیادی در دنیا به وجود آورده است.

آنجلیک کوتزیه کاشف اومیکرون در آفریقای جنوبی گفت: فقط این را می دانیم که اومیکرون در مقایسه با دلتا با سرعت بیشتری منتشر می شود اما هنوز خطرات آن کاملا معین نشده است.

شیوع سریع ویروس اومیکرون از آفریقای جنوبی، بسیاری از منطقه ها دنیا از جمله اروپا، آسیا و آمریکا را آلوده کرد.

بازگشت محدودیت شدید کرونایی، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی به همراه قرنطینه و ممنوعیت سفر راه چاره کشور های درگیر برای مقابله با اومیکرون اعلام شده است.

به گفته گَبریل اَتَل سخنگوی دولت فرانسه ، حدود 10 کشور دنیا برای مقابله با اومیکرون برنامه نو و سختگیرانه ای راه اندازی نموده اند.

آزمایش کرونا هنگام خروج از کشور و لزوم ارائه مدرکی دال بر ضرورت سفر از جمله تدابیر اتخاذ شده است.

پژوهشگران به شدت نگران تغییرات ژنتیکی این ویروس هستند. حداقل 30 جهش در خار های پروتئینی سطح اومیکرون مشاهده شده است. خار های پروتئینی نقش مهمی در آلودگی انسانی دارند.

دکتر فائوچی مشاور کاخ سفید در امور کرونا می گوید باید این سویه را جدی بگیریم، چون این ویروس مجموعه جهش هایی داشته است که حاکی از امکان سرایت بالای آن است و در واقع ممکن است در برابر بعضی از روش های ما برای ایجاد مصونیت مقاوم باشد.

برای دانشمندان فعلا یک موضوع روشن است و آن هم اینکه قطعا در روز های آینده شمار افراد مبتلا به اومیکرون افزایش خواهد یافت پس باید آماده بود.

کارشناسان بهداشتی با توجه به جهش های ویروس کرونا و همه گیری گسترده اومیکرون توصیه می نمایند رعایت دستور العمل های بهداشتی و واکسیناسیون گسترده باید در اولویت باشد. البته همه متفق القول هستند که هنوز راه درازی برای سرانجام همه گیری کرونا در پیش است.

خبر خوش درباره گونه امیکرون

متخصص ویروس شناسی آموزشگاه علوم روسیه معتقد است که گونه امیکرون ویروس کرونا ممکن است یک واکسن زنده باشد.

گونه امیکرون ویروس کرونا که دو روس بعد از بازگشت از آفریقای جنوبی به آن مبتلا شده اند، ممکن است ویروس زنده باشد برای آنکه بیماری زایی آن کاهش یافته است. متخصص ویروس شناسی، عضو آموزشگاه علوم روسیه و رئیس آزمایشگاه تکثیر سلولی موسسه زیست شناسی مولکولی انگلهارت پیتر چوماکوف در این خصوص نظر داد.

این ویروس شناس گفت: یک نظر خوش بینانه وجود دارد که در حال حاضر کووید به وسیله مرحله دوم تکامل شتاب گرفته است. کمتر بیماری زا شده و در عین حال قابلیت شیوع بیشتری دارد که خوب است.

چوماکوف شرح داد: افرادی که به گونه نو آلوده می شوند در برابر انواع دیگر آن مقاوم می شوند. علاوه بر این، این متخصص پیشنهاد کرد که پس از ظهور گونه نو دیگر قرنطینه نخواهد بود.

متخصص ویروس شناسی آموزشگاه علوم روسیه معتقد است که گونه امیکرون ویروس کرونا ممکن است یک واکسن زنده باشد.

گونه امیکرون ویروس کرونا که دو روس بعد از بازگشت از آفریقای جنوبی به آن مبتلا شده اند، ممکن است ویروس زنده باشد برای آنکه بیماری زایی آن کاهش یافته است. متخصص ویروس شناسی، عضو آموزشگاه علوم روسیه و رئیس آزمایشگاه تکثیر سلولی موسسه زیست شناسی مولکولی انگلهارت پیتر چوماکوف در این خصوص نظر داد.

این ویروس شناس گفت: یک نظر خوش بینانه وجود دارد که در حال حاضر کووید به وسیله مرحله دوم تکامل شتاب گرفته است. کمتر بیماری زا شده و در عین حال قابلیت شیوع بیشتری دارد که خوب است

چوماکوف شرح داد: افرادی که به گونه نو آلوده می شوند در برابر انواع دیگر آن مقاوم می شوند. علاوه بر این، این متخصص پیشنهاد کرد که پس از ظهور گونه نو دیگر قرنطینه نخواهد بود

منبع: خبرگزاری آریا

به "نوترین جزئیات از سویه نو کرونا؛منشأ اُمیکرون حیوان است یا انسان؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوترین جزئیات از سویه نو کرونا؛منشأ اُمیکرون حیوان است یا انسان؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید