جوان سازی سلول های قلب با پرتو درمانی!

به گزارش وبلاگ ساده، مطالعات نو دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوییس نشان می دهد که پرتو درمانی می تواند عضلات قلب را به گونه ای تغییر دهد که جوان شوند، با این کار مشکلاتی که باعث ایجاد آریتمی می گردد بدون احتیاج به درمان های طولانی مدت و تهاجمی برطرف خواهد شد.

جوان سازی سلول های قلب با پرتو درمانی!

به گزارش وبلاگ ساده و به نقل از ساینس دیلی، در روش های تهاجمی مثل فرسایش کاتتر(catheter ablation) پزشک با قرار دادن یک کاتتر در قلب راستا الکتریکی معیوب قلب را سوزانده و حذف می نماید و با این کار آریتمی قلبی یا اختلال در ریتم ضربان قلب را درمان می نماید.

با این حال مطالعات نو نشان می دهد که پرتو درمانی غیرتهاجمی که به طور معمول برای درمان سرطان استفاده مورد استفاده قرار می گیرد می تواند سلول های قلب را تغییر داده و آن ها را جوان تر و شاید سالم تر کند. با این کار مسائل الکتریکی سلول ها بدون احتیاج به از بین بردن راستا الکتریکی معیوب درمان می گردد.

این مطالعه همچنان بیان می نماید که این درمان با تابش کم پرتوهای درمانی هم امکان پذیر است و می توان به طور گسترده تری از آن برای درمان انواع مختلف آریتمی قلبی استفاده کرد.

دانشمندان پزشکی در دانشگاه واشنگتن در سال 2017 نشان دادند که پرتو درمانی که به طور معمول به بیماری های مثل سرطان اختصاص دارد می تواند به درمان تندتپشی یا تاکی کاردی قلب یاری کند. تاکی کاردی حالتی است که در آن ضربان قلب بیش از حد مجاز می گردد و عموما به بیش از 100 ضربان در دقیقه می رسد.

از نظر تئوری، پرتو درمانی می تواند اثری مشابه فرسایش کاتتر بر سلول های قلب بگذارد و این کار را در مدت زمان کوتاه تر و به صورت غیرتهاجمی انجام دهد. به طرز قابل توجهی پزشکان دریافتند که بیماران مبتلا به آریتمی قلبی چند روز تا چند هفته پس از انجام پرتودرمانی بهبود زیادی نشان دادند. چنین درمانی بسیار سریع تر از انجام فرسایش کاتتر است که در آن ماه ها طول می کشد تا علائم بهبودی ظاهر شوند. این موضوع نشان می دهد که پرتو درمانی با روشی نامشخص به درمان آریتمی قلبی یاری می نماید.

دکتر استیسی ال رنتشلر (Stacey L. Rentschler)، متخصص قلب و استادیار پزشکی و زیست شناسی تکاملی و نویسنده اصلی این مقاله می گوید: به طور سنتی، فرسایش کاتتری زخم هایی برای بستن راستا الکتریکی معیوب در بافت قلب ایجاد می نماید. ما برای آن که بفهمیم آیا عملکرد پرتو درمانی مشابه فرسایش کاتتر است بافت قلب بعضی از اولین بیماران که با این روش درمان شده بودند را مورد آنالیز قرار دادیم. این بیماران یا تحت عمل پیوند عضو بودند یا جان خود را به دلایل دیگری از دست داده بودند. ما دریافتیم که آسیب بافتی به تنهایی نمی تواند دلیل درمان آریتمی از طریق پرتودرمانی را شرح دهد. این موضوع نشان می دهد که پرتودرمانی با روشی متفاوت به درمان مسائل قلبی می پردازد.

دانشمندان دریافتند که پرتودرمانی عضلات قلب را وادار به بیان ژن های مختلفی می نماید. آن ها دریافتند که فعالیت یک راستا پیغام رسان به نام ناچ(Notch) که نقش اساسی در ایجاد راستا الکتریکی قلب دارد افزایش یافته است.

ناچ به طور معمول در بزرگسالان غیرفعال است اما محققان دریافتند که تنها یک بار پرتودرمانی می تواند به طور موقت آن را فعال کند. فعال شدن آن باعث افزایش طولانی مدت کانال های یون سدیم شده در عضلات قلب شده و آریتمی قلبی را کاهش می دهد.

محققان این اثرات را در موش ها و قلب های اهدایی انسان ها مورد مطالعه قرار دادند. در قلب انسان ها این تغییرات تنها در سلول هایی که در معرض اشعه بودند ایجاد شده بود.

جولی کی شوارتز(Julie K. Schwarz)، مدیر بخش زیست شناسی سرطان و از نویسندگان این مقاله می گوید: پرتودرمانی باعث ایجاد زخم در بافت می گردد اما نوع زخم ایجاد شده با فرسایش کاتتر فرق دارد. به نظر می رسد سلول ها برای ترمیم خود بعضی از فرآیندهای غیرفعال را فعال می نمایند. دانستن نحوه کار پرتو در درمان آریتمی اهمیت زیادی دارد. با درک بیشتر از آن می توانیم نحوه درمان را بهبود بخشیم و آن را به سایر بیماری ها تعمیم دهیم.

محققان بعلاوه دریافتند که اثرات مفید این درمان تا حداقل دو سال باقی می ماند. علاوه بر آن با آنالیز موش ها دریافتند که مقدار کم تشعشع هم اثر مشابهی ایجاد می نماید. مقدار کمتر تشعشع اثرات طولانی مدت جانبی را هم کاهش می دهد.

درحالی که راستا پیغام رسانی ناچ نقش مهمی در این فرآیند درمانی ایفا می نماید اما به گفته شوارتز ناچ تنها راستا پیغام رسان دخیل در این درمان نیست.

این مطالعه در روز 24 سپتامبر در مجله Nature Communications به چاپ رسیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "جوان سازی سلول های قلب با پرتو درمانی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جوان سازی سلول های قلب با پرتو درمانی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید