راه اندازی موزه تخصصی خاتم در شیراز

به گزارش وبلاگ ساده، با توجه به قدمت هنر خاتم کاری در شیراز، موزه تخصصی خاتم در این شهر راه اندازی می گردد.

راه اندازی موزه تخصصی خاتم در شیراز

حیدرعلی زاهدیان نژاد معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس بر لزوم معرفی هرچه بیشتر هنر اصیل خاتم کاری در شیراز تاکید نمود و از راه اندازی موزه تخصصی خاتم اطلاع داد.

قدمت هنر زیبا و اصیل خاتم کاری شیراز، به بیش از 10 قرن قبل می رسد و منبر خاتم کاری مسجد جامع عتیق شاهد این ادعا است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس گفت:

برای معرفی این هنر دست ساز و اصیل شیرازی به عموم علاقه مندان به ویژه گردشگران، به زودی در شهر شیراز موزه خاتم راه اندازی می شود تا از صفر تا صد این هنر زیبا معرفی شود.

به گفته وی با توجه به اینکه ثبت جغرافیایی خاتم شیراز در مرحله نهایی است و قرار است شیراز نیز به شهر ملی و بعد هم جهانی خاتم معرفی شود از این رو یک سری زیر ساختها ضروری است که ایجاد موزه یکی از این زیر ساختها است.

زاهدیان نژاد در ادامه اضافه نمود:

برای ایجاد این موزه تخصصی هم اکنون در حال جانمایی و آنالیز مکانی هستیم و بی شک این اقدام با همکاری پیشکسوتان و هنرمندان این محصول دست ساز اصیل شیرازی امکان پذیر می باشد.

به گفته معاون صنایع دستی و هنرها سنتی فارس در این موزه تخصصی طبق پیش بینی های اجرا شده محصولات خاتم و عکس های قدیمی مربوط به استاد کاران و هنرمندان و حتی دست سازهای آن ها و بعلاوه ابزارآلات قدیمی در معرض دید عموم قرار می گیرد.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس بیان نمود که گلیم و خاتم از یک سو به علت اصالت و قدمت این هنرها و از سویی هم کم حجم بودن، مورد علاقه گردشگران خارجی هستند که با ورود به این استان به ویژه شهر شیراز این محصولات را می خرند و با خود به سوغات می برند.

زاهدیان نژاد ادامه داد:

باید از هر فرصتی برای معرفی، عرضه و فروش محصولات دست ساز صنایع دستی بهره برد، زیرا نه تنها فروش این محصولات به اقتصاد صنایع دستی و گردشگری استان نیز یاری می نماید بلکه این هنرها اشاعه دهنده اصالت، فرهنگ و هویت یک منطقه است و بی شک راه اندازی این موزه هم تاثیر به سزایی در این موضوع دارد.

یکی از ارزشمندترین صنایع دستی شیراز خاتم کاری است و قدمت این هنر به دوران صفوی باز می شود و برترین نمونه آن مسجد جامع عقیق شیراز است.

منبع: کجارو / خبرآنلاین

به "راه اندازی موزه تخصصی خاتم در شیراز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی موزه تخصصی خاتم در شیراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید