توسعه بهره برداری مالی از ذخایر ژنتیکی7 گونه جانوری و گیاهی بومی ایران

به گزارش وبلاگ ساده، با حمایت معاونت علمی و فناوری، 7 گونه جانوری و گیاهی برای افزایش بهره برداری مالی از ذخائر ژنتیکی در کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

توسعه بهره برداری مالی از ذخایر ژنتیکی7 گونه جانوری و گیاهی بومی ایران

به گزارش گروه علم و پیشرفت وبلاگ ساده به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از نهادهایی بود که تا سال 96 به اسم یکی از پایه های اصلی در حوزه شناسایی، نگهداری، ثبت، حفاظت، پایش و احیای منابع ژنتیکی و دانش سنتی مرتبط با آنها ایفای نقش می کرد اما از این تاریخ به بعد این کار به وزارتخانه های جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست سپرده شد.

این ستاد هم پس از آن موظف به انجام ماموریت تجاری سازی ذخائر ژنتیکی شد و در این حوزه هم اقدامات موثر و مفیدی انجام داد. یکی از این اقدامات، ارتقای بهره برداری مالی از ذخائر ژنتیکی به اسم ثروت ملی در کشور است. بر همین اساس هم با کوشش این ستاد 7 گونه جانوری و گیاهی بومی کشور برای تحقق این هدف انتخاب شد.

1.مرغ بومی

این گونه جانوری بومی در کشور یکی از گزینه هایی است که برای این کار انتخاب شده است. مرغ بومی، یکی از فراوان ترین انواع و گونه های طیور است که روستائیان به شدت از فراوری و پرورش آن استقبال می نمایند. این گونه از مرغ ها تا حد زیادی در برابر انواع بیماری های مخصوص طیور مقاوم است و با انواع سیستم اداره و کنترل و پرورش مرغ سازگاری دارند. بعلاوه، تخم این مرغ ها بسیار مغذی است و خواص زیادی دارد و در نتیجه ارزش و سود آوری آن هم بالاتر و بیشتر است.

ستاد در کوشش است تا با شناسایی بازارهای مناسب فروش این گونه جانوری، ارزش مالی آن را افزایش دهد.

2.گاندو

برنامه حفاظت و بهره برداری از گاندو در چابهار هم یکی از برنامه هایی است که ستاد برای افزایش بهره برداری مالی از ذخائر ژنتیکی در کشور کاندید نموده است. گاندو یا تمساح پوزه کوتاه نوعی کروکودیل بومی ایران و پاکستان است. این حیوان عظیم ترین خزنده در هر دو کشور به شمار میرود که طی 65 میلیون سال گذشته تغییرات کمی نموده است. گاندو تنها تمساحی است که به طور طبیعی در ایران زندگی می نماید.

این گونه جانوری قرار است با حمایت های معاونت علمی و فناوری به چرخه مالی کشور ورود کند.

3. اسب کاسپین

پرورش اسب کاسپین برنامه بعدی معاونت علمی و فناوری در این حوزه است. اسب کاسپین یا اسبچه خزر که به اسم اسب ایرانی یا اسب آمل هم شناخته می گردد قدیمی ترین نژاد اسب موجود در دنیا است که پنج دهه قبل فقط در ایران وجود داشت. این نژاد اصیل ایرانی با اجرای برنامه ای ملی در کشور توسعه خواهد یافت.

4. کدو آجیلی

تهیه، فراوری و معرفی ارقام هیبرید کدو آجیلی به وسیله سلکسیون و دورگ گیری برنامه ای است که به ارتقای بهره وری مالی ذخائر ژنتیکی در کشور یاری می نماید. این گونه گیاهی خواص زیادی در کشور دارد و حفظ آن لازم است.

5. نوغان

فراوری ابریشم و لاین کرم ابریشم هم محصول بعدی در این برنامه است. امروز نوغان داری بدل به صنعتی خانگی در کشورهایی چون برزیل، جمهوری خلق چین، فرانسه، هند، ایتالیا، ژاپن، کره و چین شده است. این گونه جانوری مزایای مالی زیادی به همراه دارد که می توان با توسعه کشت آنها، گامی برای شکوفاسازی اقتصاد کشور برداشت.

6. گردو

تامین هسته های اولیه سالم چهار رقم نو گردو با هدف ایجاد واحدهای پیش تکثیر و باغ مادری (ارقام چالدران، الوند، کاسپین و پرشیا) هم در این برنامه گنجانده شده است. این کار هم با استفاده از توان تخصصی فعالان این حوزه اجرایی خواهد شد.

7. بز مرخز

این گونه جانوری مناسب برای فراوری الیافی به نام موهر (مناسب برای فراوری لباس کردی) است. این جانور برای فراوری شیر، گوشت و موهر مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع: خبرگزاری فارس

به "توسعه بهره برداری مالی از ذخایر ژنتیکی7 گونه جانوری و گیاهی بومی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه بهره برداری مالی از ذخایر ژنتیکی7 گونه جانوری و گیاهی بومی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید