سنگ اندازی ها بر سر راه نوسازی مسکن روستایی همچنان ادامه دارد

به گزارش وبلاگ ساده، در حالی که قرار بود از هفته های گذشته تسهیلات 200 میلیون تومانی نوسازی واحد های مسکن روستایی پرداخت گردد، اما به گفته روستاییان هنوز خبری از پرداخت این وام نیست.

سنگ اندازی ها بر سر راه نوسازی مسکن روستایی همچنان ادامه دارد

طرح نوسازی و بازسازی واحدهای مسکن روستایی این روزها برای بسیاری از متقاضیان دردسر ساز شده است. ابتدای سال جاری دولت وعده داده بود که تسهیلات 200 میلیون تومانی به متقاضیان پرداخت می نماید اما هنوز بعد از گذشت حدود 6 ماه هیچ تسهیلاتی به متقاضیان پرداخت نشده و این امر باعث ایجاد مسائل زیادی برای نوسازی و بازسازی واحدهای مسکن روستایی شده است.

مقرر شده است که 800 هزار واحد مسکن روستایی در قالب طرح جهش فراوری مسکن در روستاها ساخته گردد از سوی دیگر هم باید سالانه 200 هزار واحد مسکن روستایی مقاوم سازی و نوسازی گردد اما عدم پرداخت این تسهیلات، باعث شده که متقاضیان در روستاها اقدامی در جهت نوسازی واحدهای خود ننمایند.

در همین رابطه منزوی یکی از روستاییان به وبلاگ ساده گفت: از ابتدای سال اظهار داشتند که قرار است برای نوسازی و بازسازی واحدهای مسکونی تسهیلات 200 میلیون تومانی قرض الحسنه پرداخت گردد اما طی 6 ماه گذشته هر بار وعده و وعید های مختلفی در این حوزه داده می گردد و همین موضوع باعث شده که دیگر حتی به سراغ تسهیلات 100 میلیون تومانی هم نرویم و از طرف دیگر مصالح ساختمانی هم در این مدت با افزایش قیمت روبرو شده است.

بعلاوه بهرامی یکی دیگر از روستاییان متقاضی وام 200 میلیون تومانی اظهار داشت: هر بار به بانک ها برای دریافت این تسهیلات مراجعه می کنیم، می گویند به ما چیزی ابلاغ نشده است. اگر ابلاغ نشده چرا هر بار مسئولان بنیاد مسکن اعلام می نمایند که این هفته یا هفته بعد این تسهیلات پرداخت می گردد؟

در همین رابطه نیکزاد رئیس بنیاد مسکن اعلام نموده است که در مورد تسهیلات 200 میلیون تومانی مسکن روستایی، پس از پیگیری های بسیار زیاد و چانه زنی با رئیس سازمان برنامه وبودجه مبنی بر پرداخت تسهیلات و دریافت موافقت از این سازمان برای تورم زا نبودن آن، بالاخره پیروز به دریافت مصوبه این تسهیلات شده ایم اما هنوز این مصوبه به بانک ها ابلاغ نشده است.

در همین رابطه مجید جودی معاون بازسازی بنیاد مسکن به وبلاگ ساده اظهار داشت: با پیگیری های انجام شده اعلام شده که متقاضیان وام مسکن روستایی می توانند از 5 مهر اقدام به دریافت تسهیلات 200 میلیون تومانی روستایی نمایند، اما به شرطی که سازمان برنامه وبودجه اقدام به ارائه تضمین نامه بانکی کند.

به گفته معاون بازسازی و نوسازی مسکن روستایی از نیمه دوم سال گذشته تا کنون 100 هزار واحد مسکن روستایی تسهیلات 100 میلیون تومانی گرفته اند و بانک ها در حال حاضر این تسهیلات را پرداخت می نمایند، اما متقاضیان تمایل چندانی به دریافت این وام ندارند.

او می گوید: با رایزنی های انجام شده متقاضیانی که تسهیلات 100 میلیون تومانی را دریافت نموده اند می توانند با مراجعه به بانک ها 100 میلیون تومان دیگر تسهیلات دریافت نمایند. البته این اقدام در مصوبه هیئت دولت نیامده است، اما بنیاد مسکن در حال رایزنی برای پرداخت آن است.

جودی گفت: تسهیلات 200 میلیون تومانی مسکن روستایی با نرخ سود 5 درصد به متقاضیان پرداخت می گردد. پیش از این اعلام شده بود که نرخ سود تسهیلات مسکن روستایی 18 درصد باشد که با رایزنی های انجام شده 13 درصد از این تسهیلات به صورت یارانه ای به وسیله دولت پرداخت شده و مابقی به وسیله متقاضیان پرداخت خواهد شد.

ابتدای سال گذشته بود که سقف وام مسکن روستایی با نرخ سود 5 درصد از 50 میلیون به 100 میلیون تومان افزایش یافت. سقف این وام در ابتدای سال جاری در جلسه شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور به 200 میلیون افزایش یافت ولی با توجه به این که در قانون جهش فراوری مسکن یارانه صرفا از محل صندوق ملی مسکن پیش بینی شده، سازمان برنامه و بودجه مابه التفاوت نرخ سود را که رقمی حدود 40 هزار میلیارد تومان می گردد، تضمین ننموده است. لذا بانک ها در 9 ماه گذشته قرارداد 100 میلیون تومان اضافی را با نرخ سود 18 درصد منعقد نموده اند که به این علت تقاضا برای ساخت مسکن روستایی کاهش یافته است.

پس از کش و قوس های فراوان قرار بود پرداخت این وام از 8 مردادماه شروع گردد اما تحقق پیدا نکرد حال با توجه به آنکه چندین ماه از مصوبه هیئت دولت و بعلاوه موافقت سازمان برنامه وبودجه مبنی بر پرداخت این تسهیلات می گذرد چرا این وام به متقاضایان پرداخت نمی گردد ؟

تاخیر در پرداخت این وام، سبب شده پروژه نوسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکن روستایی به تعویق بیفتد و با توجه به آنکه به فصل سرد سال نزدیک می شویم، عدم مقاوم سازی و بازسازی واحدهای مسکن روستایی زمینه ساز افزایش خسارت های ناشی از حوادث طبیعی به این بخش می گردد.

وبلاگ ساده مالی راه و شهرسازی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "سنگ اندازی ها بر سر راه نوسازی مسکن روستایی همچنان ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنگ اندازی ها بر سر راه نوسازی مسکن روستایی همچنان ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید